Ik ga mijn spreek beurt houden over ADD.
Wat is ADD?
ADD is een engelse afkorting. De letters staan voor Attention Deficit Disorder. In het nederlands
heet het Aandachts tekort stoornis. Zoals je al kunt horen: het gaat dus over
een stoornis die ervoor zorgt dat je aandacht tekort hebt. Je kunt het zelfs
nog duidelijker zeggen: Iets in je hoofd zorgt ervoor dat je je niet kunt
concentreren.
Wat is dat dan?
Je hersenen geven
altijd informatie door aan je lichaam, bijvoorbeeld wat je met je ogen ziet of
met je oren hoort, of met je handen voelt. Je hersenen kunnen van al die
informatie die binnenkomt dan zelf bepalen wat ze gaan onthouden. Als je
bijvoorbeeld juf hoort uitleggen, en tegelijkertijd komt er een vrachtwagen
langs, dan kunnen je hersenen zelf bedenken dat ze het ene geluid onthouden,
namelijk wat juf zegt, en het andere geluid hoeven ze niet te onthouden . Of je
leest een boek waarbij plaatjes staan, dan kunnen je hersenen weten: O dit
plaatje hoort bij de tekst die ik nu aan het lezen ben, maar dat andere plaatje
niet, waarschijnlijk komt daar straks nog tekst over. Dan weet je dus, ik hoef
nu eerst alleen dit plaatje te bekijken.
Als je ADD hebt is het moeilijk om dingen te onthouden. Dat
komt doordat je niet weet wát belangrijk is om te onthouden en wat niet. Dus als die vrachtwagen langskomt, en juf is
aan het uitleggen, dan vergeet je ineens te luisteren naar juf, omdat er dan
een nieuw geluid in je hersenen binnenkomt, die je hersenen ook willen
onthouden. En als je als iemand met ADD in een boek veel tekst ziet en veel
plaatjes, dan raken je hersenen in de war. En omdat je voor plaatjes minder
moeite hoeft te doen dan voor tekst, ga je dus liever eerst alle plaatjes
bekijken.
Kinderen die ADD hebben, hebben dus veel moeite om hun
aandacht bij de goede dingen te houden. Ze moeten eigenlijk rekenen, maar
iemand in de klas tikt steeds met zijn pen,
of juf legt iets uit aan de andere groep. Dan komt er zoveel informatie
binnen in je hersenen, dat je hoofd te vol wordt.
Als je hersenen zelf bepalen wat je kunt onthouden en wat
niet, dat heet een filter. Het werkt als een soort zeef. Je gooit er een
heleboel in, maar wat niet belangrijk is loopt er ook direct weer uit. Dan
blijven dus alleen de belangrijke dingen in de zeef achter. Maar bij ADD,
zitten er geen gaatjes in de zeef. De onbelangrijke dingen komen samen met de
belangrijke dingen in de zeef, en dan moet je dus alsnog tussen alle informatie
de belangrijke informatie bepalen.
Zo kan het
lijken dat kinderen met ADD nogal dromerig zijn. Ze zitten te “dagdromen”,
bijvoorbeeld te staren, of uit het raam te kijken, en ze letten helemaal niet
meer op.
En als je
ADD hebt kun je daarom ook moeilijk plannen, of schema’s maken, of opruimen. En
zelfs luisteren naar een mooi verhaal kan lastig zijn.
Je bent vaak
dingen kwijt, want dan ben je vergeten waar je het hebt gelaten.
Soms is het
moeilijk om ADD te hebben. Dan zou je wel willen dat je alle belangrijke dingen
gewoon zou onthouden. Maar er zitten gelukkig ook leuke kanten aan. Mensen met
ADD zijn vaak heel creatief. Ze komen snel op goede ideeën, omdat er zoveel
gedachten in hun hoofd blijven steken.
Maar het
uitvoeren van die ideeën is dan wel weer lastig, want wáár moet je beginnen?
Gelukkig
kunnen mensen met ADD er de grap wel van inzien. Dat scheelt.
Dat is een goede spreekbeurt. Wel moeilijk voor een meisje van acht, knap dat ze dit niveau aankan. En goed voor de klas!
BeantwoordenVerwijderenwow... briljante uitleg....ik snap het nu helemaal. Goed gedaan.
BeantwoordenVerwijderenSuper!
BeantwoordenVerwijderenWauw! Nou snap ik het ook een stuk beter. Wist het ongeveer maar dit is zo helder, dit kan iedereen begrijpen! Superknap van haar!!
BeantwoordenVerwijderenHelder uitgelegd zeg! Die laatste zin, leuk ;-)
BeantwoordenVerwijderen