Pagina's

dinsdag 26 maart 2013

Is Jezus de beloofde?

Toen Johannes in de gevangenis over het optreden van Jezus hoorde, stuurde hij enkele van zijn leerlingen naar hem toe met de vraag: "bent u degene die komen zou? Of hebben we een ander te verwachten?"
Jezus antwoordde:"zeg tegen Johannes wat jullie horen en zien: blinden kunnen weer zien en verlamden weer lopen, mensen met huidvraat worden gereinigd en doven kunnen weer horen, doden worden opgewekt en aan armen wordt het goede nieuws bekend gemaakt. Gelukkig is de gene die aan mij geen aanstoot neemt."

Is Jezus de messias die God al van ouds heeft beloofd? Of moeten de joden nog wachten?
Nee, ze hoeven niet meer te wachten. Hij is er, hij staat voor hun neus. Alles wat de profeten hebben geprofeteerd wordt in hem vervuld.

maar niet alleen dat. God zelf laat voortdurend in de geschiedenis van zijn volk hints achter. Hints die wijzen naar de komst van zijn zoon de verlosser.
Met alle 'bekende' verhalen kun je zien dat het Jezus is.
De verlosser zal uit een vrouw geboren worden: gen.3:15, uit een maagd nog wel: jes.7:14. Hij zal zijn volk bevrijden uit de slavernij van zonden. Dat laat God al prachtig zien door het vol Israël te bevrijden uit de slavernij van egypte: exodus 12.
Maar ook in de zondvloed en de redding van Noach en zijn gezin: gen. 7&8 laat God een verwijzing achter. Bij Hem alleen ben je veilig. Zonder Hem zul je niet overleven.
In gen.22 vraagt God Abraham om zijn zoon, de beloofde zoon, te offeren. Offeren deden mensen om hun schuld te belijden en vergeving te vragen aan God die rechtvaardig is. Offer je zoon. Maar als Abraham laat zien dat Hij God vertrouwd hebr. 11:17, zorgt God voor een uitweg: een ram die vast zit in de struiken. Daarmee wil God al zeggen: Ik zorg voor het échte offer. Mijn Zoon, de beloofde!
God geeft steeds aan in welke familie zijn zoon geboren zal worden. De lijn van Abraham (gen 12), Isaak (gen 17), Jacob (num 24), Juda ( gen.49), Isaï (jes), David (jer 23). God geeft aan dat de "troon" van David een eeuwige troon zal zijn, en zijn koningschap een bestendig koningschap. (psalm 45/102)
Waar de messias geboren zal worden (micha 5:1), wanneer dat gebeurd (dan.9),  dat hij aanbeden zal worden door herders (psalm 72:9). God waarschuwt voor de kindermoord in Bethlehem (jer.31:15).
Hij zegt dat zijn zoon zal vluchten naar egypte, maar da hij hem weer terug zal halen (hosea 11:1 vgl matt 2:14&15).
God zegt: blinden doven en lammen zullen worden genezen: jesaja 29: 18, en jesaja 35: 5,6

Ik kan alle teksten wel opnoemen, maar ik denk dat God zijn punt duidelijk heeft gemaakt. Zoiets is niet te verzinnen. Eeuwen en eeuwen werkt God al aan zijn verlossings plan. Hij roept je op om zijn werk te erkennen en je eigen schuld voor Hem te beleiden.
Jezus is de ark waarin je veilig bent voor het oordeel. want niemand van ons is rechtvaardig in Gods ogen. Alleen Jezus, de beloofde, die zijn volk wil bevrijden van zonde en oordeel. In Hem heb je redding.

Je bent slaaf van je verkeerde gewoonten, gedachten, daden en woorden. Hoe hard je ook probeert om het nooit meer verkeerd te doen, het zal je niet lukken.
Kijk de man aan die de straf voor je zonden droeg en je ketenen wil losmaken. Kijk in zijn ogen. Zie zijn liefde voor jou. Hij zegt: Ik ben het. Bij mij moet je zijn.


5 opmerkingen:

  1. mooi stukje hoor, heel wat uitzoek werk of niet? xe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het scheelt dat ik het leuk vind om dat uit te zoeken. Echt een hobby, ik wilde dat ik er meer tijd voor had! Ik heb nog veel meer teksten als je nog eens wat wilt weten hierover!
      xa

      Verwijderen
  2. Wat een goede blog. Al die teksten geven Gods voorbereiding op onze Verlossing aan. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn als je een reactie achterlaat, ik ben heel benieuwd naar jullie mening , ervaring en kritiek. het wordt gewaardeerd!!